Turismo de naturaleza en la región de las Altas Montañas de Veracruz.
Abstract
El objetivo de esta investigación fue conocer los emprendimientos, recursos y atractivos del turismo de naturaleza en la Región de las Altas Montañas de Veracruz (RAMV) que está integrada por 57 municipios. La investigación se realizó bajo un enfoque metodológico cualitativo, se diseñó un cuestionario que se aplicó a informantes clave de la región de las Altas Montañas y a servidores públicos de los municipios, para obtener información sobre los emprendimientos, recursos y atractivos turísticos de la región, mediante un enlace de Google Formularios en redes sociales y por correo electrónico. Enseguida se hizo un análisis cartográfico con ArcMap versión 10.6.1. Fue verificada una muestra de 20 % de los sitios. Como resultado se obtuvo un listado de emprendimientos y atractivos turísticos: de los primeros, 21 son ecoturísticos, 4 de turismo rural, 4 de turismo de aventura, 10 de otra clasificación; de los segundos, 50 atractivos naturales y 16 culturales. Se concluye que el turismo de naturaleza tiene un gran potencial en la región de las Altas Montañas, pero se percibe ausencia por parte de autoridades dedicadas a fomentar y promocionar el turismo. Los emprendimientos encontrados a partir del censo están en diferentes etapas de desarrollo, se recomienda la creación de redes turísticas entre los municipios interesados para favorecer su derrama económica, y la integración de los actores de la cadena de valor que fortalezcan la cultura turística. _______________ NATURE TOURISM IN THE HIGH MOUNTAINS REGION OF VERACRUZ. ABSTRACT: The objective of this study was to know the entrepreneurships, resources and attractions of nature tourism in the region of the High Mountains of Veracruz. The study unit is the region of the High Mountains of Veracruz, which is composed for 57 municipalities. The research was carried out under a qualitative methodological approach, carrying out the following phases in the investigation: A questionnaire was designed to be applied to key informants of the High Mountains region and to public servants of the Municipalities for obtain information about the entrepreneurships, resources and attractions of nature tourism, this questionnaire was shared through a Google Docs link in social networks and via e-mail, the information obtained from the questionnaires for the cartographic analysis was digitally captured, for which the ArcMap geographic information system version 10.6.1 was used, a sample of 20 was selected to verify that they will be located in those previously saved locations. Part of the results was the obtaining of a census entrepreneurships and tourist attractions that were classified as follows: of the first, 21 of ecotourism, 4 of rural tourism, 6 of adventure tourism, 10 of another classification; of the latter, 50 natural and 16 cultural attractions. It is concluded that nature tourism has a great potential in the High Mountains region, absence is perceived by authorities dedicated to promoting and promote tourism, the entrepreneurships found from the census are in different stages of development, recommends the creation of tourist networks among the interested municipalities to favor their economic benefits, and the integration of the actors of the value chain that strengthen the tourist culture.